Beter dik en fit, dan slank en inactief

Beter dik en fit, dan slank en inactief

Wetenschappelijk onderbouwde expertises met adviezen Activerende begeleidingen naar werkhervatting Cursussen rondom ziekteverzuim

Beter dik en fit, dan slank en inactief

beter dik en fit dan slank en inactief

Slanke mensen hebben een gezond gewicht. Tenminste, dat wordt doorgaans gezegd. Echter, slank en inactief is helemaal niet zo gezond. Ook niet voor ons brein. Dan maar beter dik en fit!

Liever met de elektrische fiets

De roltrap is ooit ontwikkeld om sneller boven te komen. Wat blijkt, op de roltrap gaan mensen stilstaan! Het is ook verleidelijk om de lift te gebruiken en de elektrische fiets is ongekend populair. Om mensen in beweging te krijgen, heeft de Gezondheidsraad de Beweegrichtlijn 2017 opgesteld. Wekelijks 150 minuten wandelen of fietsen en 2 keer per week spieroefeningen. Dat valt mee, toch? Blijkbaar niet; slechts 44% van de Nederlandse volwassen voldoet hieraan.

Effecten van overgewicht op cognitief functioneren

De aandacht voor de effecten van overgewicht op het cognitief functioneren neemt toe. Meer en meer dikke mensen die langer moeten doorwerken bij een steeds complexere psychomentale taakbelasting. Hoe lang houden ze dat vol? Het overgewicht blijkt niet zo’n groot probleem te zijn, zolang ze daarbij voldoende lichamelijk actief zijn.

Recent onderzoek: lichamelijke activiteit in relatie tot cognitieve prestaties

Recent verscheen een studie van Edwards e.a., die de relatie tussen lichaamsgewicht, lichamelijke activiteit en prestaties op een cognitieve test hebben onderzocht. Er deden in totaal 2322 proefpersonen mee. Door drie variabelen in dit onderzoek mee te nemen, kwamen ze tot de acht groepen, zie tabel hiernaast.

Groep 8 (vroeger en nu overgewicht en inactief) was de grootste groep met 42% van de proefpersonen. Groep 1 (vroeger en nu slank en actief) betrof slechts 8% van de deelnemers. Uitkomst van deze studie: hoe actiever, des te beter de prestaties op de cognitieve test, onafhankelijk van het huidige lichaamsgewicht of het gewicht 10 jaar geleden.

Positieve invloed lichamelijke activiteit

Ook bij andere gezondheidsproblemen zoals hart- en vaataandoeningen, depressie en kanker speelt lichamelijke activiteit een grotere rol dan lichaamsgewicht. Een opmerking daarbij is dat bij een hoger lichaamsgewicht, lichaamsbeweging vaak waar mogelijk wordt vermeden, omdat het zoveel extra moeite kost. Daar staat tegenover dat mensen met overgewicht die wél lichamelijk actief zijn, een extra last moeten meetorsen. Dit maakt de trainingsbelasting hoger en daarmee efficiënter.

Beweegrichtlijn 2017 erg mager

Er zijn ook de nodige effectstudies gedaan naar de effecten van het opstarten van een lichamelijke training op depressiviteit, cognitieve functies, COPD, kans op herhaling van een hartaandoening, enzovoort. Die resultaten zijn over het algemeen erg positief te noemen. In deze studies wordt gewoonlijk uitgegaan van voldoende dagelijks bewegen en daarnaast zeker drie keer per week intensief trainen. In dat licht zijn de minimum aanbevelingen in de Beweegrichtlijn 2017 ‘erg mager’ te noemen.

Tips voor de praktijk

  1. Slank of dik: stimuleer tot intensieve lichamelijke activiteit en training voor betere vitaliteit
  2. Onderhoud en versterk je cognitieve functies met lichamelijke training

Auteur: drs Jan D. Verhoeven

Lees ook

Bestrijd moeheid door minder tv te kijken – sedentair gedrag
Hartinfarct en emotionele klachten
Voorkom die migraineaanval!


Bronnen:

www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/preventie/beweegrichtlijnen-2017

Edwards MK, Dankel SJ, Loenneke JP, Loprinzi PD. The Association Between Weight Status, Weight History, Physical Activity, and Cognitive Task Performance. Int J Behav Med. 2017 Jun;24(3):473-479.

Ortega FB, Ruiz JR, Labayen I, Lavie CJ, Blair SN. The Fat but Fit paradox: what we know and don’t know about it. Br J Sports Med. 2017 Jun 5.

Dankel SJ, Loenneke JP, Loprinzi PD. The impact of overweight/obesity duration on the association between physical activity and cardiovascular disease risk: an application of the “fat but fit” paradigm. Int J Cardiol. 2015 Dec 15;201:88-9.

Cotman CW, Berchtold NC, Christie LA. Exercise builds brain health: key roles of growth factor cascades and inflammation.Trends Neurosci. 2007 Sep;30(9):464-72.